Výrobci

Košík

Žádné zboží

Poštovné 0,00 Kč
Celkem 0,00 Kč

Košík K pokladně

Nejnovější články

Ukázat vše

Jak vybrat tvrdost koleček?

0 Komentář
2012-12-30 23:14:45
 

Proč těžší bruslaři potřebují měkčí kolečka?

 

 I když to zní nelogicky, je to tak! Zeptali jsme se na tento problém mistra světa Yanna Guyadera.

 

Je naprosto jasné, že lidé s mohutnější tělesnou stavbou nemohou používat stejná kolečka jako běžní „velikostně průměrní“ bruslaři. Platí, že čím jste větší a potažmo těžší, tím lepší grip (přilnavost koleček) potřebujete, protože odstředivá síla působící v zatáčce Vás vytlačuje ven ze zatáčky. Stejně tak to platí při odrazu na rovince – pro správný přenos síly během odrazu potřebujete, aby Vám odrazová noha nepodklouzla, zatímco se z ní orážíte a na kolečko tak působí síla úměrná hmotnosti bruslaře. Čím je tedy bruslař větší a těžší, tím větší sílu musí jak v zatáčce, tak při odrazu na rovince, překonávat. Kvůli tomu potřebuje kolečka s větší přilnavostí, tedy kolečka MĚKČÍ! Ano, je to tak, ač většinou lidé myslí, že je to právě naopak.

Jediná cesta, jak získat lepší grip je využití technologie MTECH ve dvouvrstvých kolečkách, díky kterým se styčná plocha kolečka a povrchu během odrazu zvětšuje. Toto Vám zajistí potřebnou přilnavost.

Kolečka MPC Turbo s novým širším MTECH vnitřním kroužkem přesně toto dokáží. Větší a těžší lidé by proto měli volit spíše kolečka RoadWar Turbo 5, případně BlackTrack Turbo 5, zatímco lidé s průměrnou stavbou těla (do 75 kg) pal jezdit na kolečkách RoadWar Turbo 8, případně BlackTrack Turbo 8. MPC je jediná značka na trhu, která nabízí kolečka s různou tvrdostí vnitřních kroužků, aby mohla zajistit, že každý bruslař bude mít ta správná kolečka!

 

Jak funguje MTECH?: na kolečko vlevo nepůsobí žádná síla. Na kolečko vpravo působí síla bruslaře, tím se stlačí vnitřní měkčí kroužek uretanu a umožní tak vytvořit větší styčnou plochu pro lepší grip.



Mnoho bruslařů říká:

"Větší hmotnost znamená větší styčná plocha kolečka („ropláclejší“ kolečko) a to pro tohoto bruslaře znamená jízdu jakoby v bahně, a proto by měl volit tvrdost XXFIRM (87A) oproti XFIRM (85A).“

TOTO ALE NENÍ SPRÁVNĚ!!!

„Těžší bruslař má větší styčnou plochu se zemí a tím větší valivý odpor kolečka, což ho zpomaluje. Proto potřebuje tvrdší kolečka, aby měl co nejmenší styčnou plochu a jel rychleji.“

TOTO TAKÉ NENÍ SPRÁVNĚ!!!

Větší kontaktní plocha NEZNAMENÁ větší valivý odpor jízdy!!!

Vysvětlení:

Dle fyzikálního vyjádření valivého odporu závisí jeho velikost na síle působící kolmo na podložku a na poloměru kolečka! Nikoliv na kontaktní ploše. Stejně tak na velikosti plochy nezávisí smykové tření, které je závislé na kolmé působící síle a na součiniteli smykového tření.

Toto vše je ovšem vyjádřeno pouze pro jízdu kolečka v přímém směru, což u bruslení neznamená odraz ani zvyšování rychlosti. Pokud chcete jet rychle, potřebujete se odrážet, k čemuž potřebujete dobrý grip!

Proto by skutečně težší bruslaři měli mít kolečka, která jim poskytnou VĚTŠÍ kontaktní plochu a tím lepší přilnavost. To opravdu neovlivní rychlost jízdy kolečka. In-line bruslení je založeno na odrazu, nikoliv na skluzu! Pokud chcete získat vyšší rychlost, potřebujete větší pohon a proto i vyšší účinnost odrazu.

 

Originál dostupný online na: http://www.cadomotus.com/blog/index.php/why-do-heavier-skaters-need-softer-wheels

(Autor Yann Guyader, přeložil Matěj Krupka)

 
0 Komentář


Newsletter